2018. június 26–30.

Szakunkon a szakmai gyakorlat többnyire kutatótábor formájában valósul meg. Az idén három lehetőség közül lehetett választani, melyek részben kutatási módszertan szerint különböztek. Ez a falukutató tábor azoknak volt igazán kedvező, akik a szakdolgozatukat kvalitatív adatgyűjtéssel szeretnék megírni. A 2018-as nyári falukutató tábor idén is Pilismaróton került megrendezésre. A szállásunkat a Pilismaróti Római Katolikus Plébánia Cserkészháza biztosította. A plébános egyszerre a pilismaróti és a dömösi egyházközösség vezetője, Andor atya, aki mesélt nekünk röviden a faluról. Idén a kutatás kiterjedt Dömös közösségére is, mert a témák nagy része az előző évben már feldolgozásra került Pilismaróton. A táborban lehetőségünk nyílt mélyebben megismerni a kvalitatív módszer fortélyait a gyakorlatban is. A tábor alapvetően az egyházközösségeket kutatta, de a hallgatók érdeklődésük szerint más olyan témát is választhattak, ami a falukutatás keretein belül elképzelhető.

A tábor terepszemlével kezdődött májusban, két napot töltöttünk Pilismaróton. Az első napon Bögre Zsuzsanna tanárnő, a kutatás vezetője megismertette velünk a falu fontosabb helyszíneit, például ellátogattunk a katolikus és a református templomhoz. A református temetőből gyönyörű kilátás nyílik a Dunakanyarra, ami az egyik helyi turisztikai látványosság. A terepszemle első estéjére mindannyian felkészültünk egy előző évben született tanulmányból, amelynek a tartalmát megosztottuk egymással – hangulatos légkörben a tábortűz körül. Addigra elkezdett bennünk is körvonalazódni, hogy mi magunk milyen témával szeretnénk foglalkozni a tábor során. Másnap az volt a feladatunk, hogy önállóan felfedezzük a falut, megismerkedjünk a falu lakóival és próbáljunk meg kapcsolatokat kiépíteni. Ennek az volt a célja, hogy a táborba érkezéskor nyáron gördülékenyen menjen a munka és tudjunk kihez fordulni. Voltak olyan hallgatók, akiknek már ekkor sikerült interjút készíteniük. Azonban olyan hallgatók is akadtak, akik nem tudtak eljönni a terepszemlére, ezért nekik nehezebben indult a nyári munka. De velük megosztottuk az élményeinket, illetve a tudnivalókat, hogy azért fel tudjanak ők is készülni.

Maga a falukutató tábor június 26-a és június 30-a között zajlott. 26-án késő délután érkeztünk. Akinek sikerült előre megbeszélni egy falubelivel, már aznap is készített interjút, a többiek útnak indultak és alanyok után kutattak. Este összeültünk és megbeszéltük tapasztalatainkat. Ezt minden este megtettük, ekkor mindenki elmondhatta, hogy hogyan haladt az interjúk elkészítésével, milyen tapasztalatai voltak az  interjúalanyokkal kapcsolatban. Második nap a reggelünk rögtön egy érdekes előadással indult a falvak helyzetéről Magyarországon. Ez nagy segítség volt számunkra, hiszen jó alapot kínált tanulmányunkhoz, amit az elkészült interjúk, illetve szakirodalmak alapján meg kell írnunk. A tábor során közelebbről is megismerkedhettünk szaktanárainkkal, már a második nap reggel csatlakozott hozzánk egy másik tanárunk, Rosta Andrea tanárnő, aki tanácsokat adott nekünk, illetve akinek szüksége volt rá, azt interjúzni is elkísérte. Tanáraink nem csak szakmai tanácsokkal láttak el bennünket, hanem különböző csapatépítő programokat is szerveztek nekünk, ami által a táborban részt vevő 16 fő is közelebb került egymáshoz. Minden reggel és este közösen reggeliztünk és vacsoráztunk, ebbe az is beletartozott, hogy együtt vásároltunk és főztünk. Bár tagadhatatlan, hogy egy ilyen falukutató tábor során rengeteg a munka, onnantól kezdve, hogy kiválasztjuk a megfelelő témát, egészen odáig, hogy elkészítjük az interjúkat, azért megvan a maga szépsége. Az öt nap alatt mindenki közelebb került egy kicsit a többiekhez. Segítettük egymást, interjúalanyokat ajánlottunk egymásnak, közösen mentünk interjút készíteni, és ha valaki elkeseredett volna, mert nem haladt úgy, ahogy tervezte, lelki támogatást is nyújtottunk egymásnak. Éppen ezért gondoljuk úgy, hogy nem csak szakmailag, de emberileg is sokat fejlődtünk a tábor alatt. A tanárainkkal való esti beszélgetések után mi, diákok is leültünk még beszélgetni, megbeszélni, hogy ki hogy érzi magát, megosztani egymással a felmerülő problémákat, tapasztalatokat, gondolatokat. Mindenki bemutatta saját vízióját, amely napról napra konkretizálódott bennünk. Többen olyan témát választottak, amely a szakdolgozatukhoz is hasznos lehet és akár a táborban elkészült anyagokat is fel tudja majd használni hozzá. Alapvetően a falu lakosai segítőkészek voltak irányunkba és örömmel fogadtak minket, de sajnos olyanokkal is találkoztunk, akik már a tavalyi tábor során is sok interjút adtak, idén már nem tudtak rendelkezésünkre állni. Bár a tábor költségeit magunknak kellett állnunk, később az egyetemen egy pályázat keretében ösztöndíjjal támogatja az egyéni kutatást.

Összességében úgy gondoljuk, hogy nagyon jó fejlődési lehetőség volt számunkra ez a falukutató tábor. Mind a szociológia, mind pedig emberség terén. Amellett, hogy kezdő szociológusból középhaladók lettünk a kvalitatív módszerben is, megtanultunk önzetlenek lenni és segíteni a másiknak. Aki komolyan szeretne kvalitatív kutatással foglalkozni, annak mindenképp ajánljuk, hogy még az egyetem során próbálja ki magát a terepen is, mert úgy lehet csak igazán megérteni, hogy miről szól egy kutatás. A tábor végeztével nem ért véget a munka: a nyár hátralévő részében az volt a feladatunk, hogy legépeljük az általunk készített interjúkat. Erre azért volt szükség, hogy áttekinthetőbbé váljanak az interjúk, könnyebben hozzájussunk az adatokhoz. A következő félévben a táborfeldolgozó órákon találkozunk, melynek célja, hogy minden hallgató elkészítse saját, önálló tanulmányát az előre meghatározott témából.

Készítette: Fekete Cecília, Földházi Anna, Kunu Tamás, Oravecz Georgina
Budapest, 2018. szeptember 19.